Just Sharing..
11 October 2013, 0
Assalamualaikum everybody.. Entry kali ini macam lain sikit sebab more kepada kesedaraan bersama.. Kalau baca tajuk mesti macam, "sharing? share ape ? share ape?" actually aku macam tak tahu nak cari tittle ape yang sesuai untuk entry kali ini.. So just harap korang yang baca tak terasa and just fikir ni adalah salah satu benda yang aku nak share dengan korang..



Dekat sini, mostly kteorang akan solat jemaah.. so memang everyone akan merasa jadi imamah.. Bagi yang tak biasa jadi imamah macam aku lah kan.. mesti akan tolak tolak orang lain untuk jadi Imamah.. Nak buat macam mane sebab macam tak ada kekuatan diri and tak yakin boleh lead orang.. Tapi satu je akak musyrifah aku penah cakap "kte semua kat sini still belajar, klau bukan sekarang bile lagi nak jadi.. Ni lah masa nak praktik kan".. Start dari pada tu, aku pun macam takda lah liat sangat nak jadi imamah.. Cume part doa je aku selalu suruh housemate baca.. So ade sekali tu, kteorang mcam ade ceramah kecil or just peringatan macam tu lah.... tapi yang ni housemate aku yang sorang tu je cakap.. Aku sangat berterima kasih kat dia sebab lepas die cakap or bg mcm ceramah pendek tu, aku macam terkesan sikit.. So sebab tu aku ingat nak share sikit kat korang terutama untuk kawan kawan aku..

********
Bismillah :) 

  • Apa apa yang kita buat or apa apa perasaan kita, kita mesti relate balik dekat Allah..

  • Contohnya, macam kalau kita rasa malas nak buat sesuatu.. Kte kene berdoa dekat Allah supaya bagi kita kekuatan untuk ilangkan rasa malas.. So dalam masa yang sama korang akan rasa ringan je nak buat benda benda macam yang korang rasa malas nak buat sebab korang dah niat nak buat kerana Allah :)

  • Kita jangan sesekali fikir "alah malu lah nak buat macam ni, sebab orang tu lagi terer".. No No No.. Jangan terdetik pun ayat macam tu dekat hati korang.. Korang kene tunjukkan jugak yang korang boleh buat.. Kita sama sama belajar, so kalau ade orang cakap pape sal kita , jangan hiraukan asalkn korang tahu benda tu betul..
  • Jangan sentiasa berfikiran negatif... : Contohnya ~~ Korang nak akan masuk kuliah tahun ni.. So senior senior akan ckp "lepas ni dah tak ada masa, nanti balik stress, nanti itu nanti ini" nak nak lagi budak medic.. Memang benda tu susah, tapi akan jadi senang kalau korang ubah mindset korang.. Jangan mudah mengeluh walaupun benda tu susah and bagi korang cabaran yang sangat besr.. Please Think Positive :)
  • Satu lagi, korang kene yakin dengan keputusan yang korang buat.. Korang tak boleh mengalah walaupun orang sekeliling korang selalu cakap "asal amikk ni, ni kan susah.. Asal buat ni, ni akn itu ni kan ini" walaupun apa apa yang terjadi korang kene percaya dengan keputusan korang
Setakat ni, itu je yang aku boleh share.. Klau korang faham betul betul ape yang aku share ni.. Mesti korang akan rasa something.. Hope entry kali ini tak sakit kan hati korang.. Sorry kalau ade yang terasa.. Aku tak ada niat.. Entry kali ni macam penyedaraan untuk aku tapi saje nak share ngan korang..



Assalamualikum :)

P/S :  Banyak lagi nak share tapi tak cukup masa.. Nanti ade masa share lagi eh.. Thanks baca :)

new past