Always Remember :)
30 July 2013, 0
Assalamualaikum :)

Entry kali ini aku nak share sikit ilmu yang aku dapat pasal niat kkita dalam melakukan sesuatu perkara..
Actually tak banyak pun aku boleh share.. Memandangkan jari jemari aku yang comel ni tengah rajin nak menaip, so walaupun sikit bendanya hope dapat bagi kesedaran sikit dekat sesapa yang tak berapa nak sedar.. 

Benda yang aku nak share ni pun, aku dapat time hari orientasi aku haritu.. Ada sorang penceramah yang aku anggap sebagai pakar motivasi.. Kitaorang panggil dia Abu Faiz(Abu = Bapa) .. Die ada cakap dalam setiap benda yang kte nak buat mesti sentiasa ingat Allah and kene sentiasa bersyukur walaupun Allah bagi kita ujian sebesar gajah or besah lagi dari tu, means ujian yang berat lah.. Kalau kita kena uji dengan ujian yang sangat berat, apa yang kita boleh buat berusaha dan minta petunjuk dari-Nya.. 



Abu Faiz pun ada cakap kalau nak buat pape kena mintak izin dengan Allah even nak pergi toilet pun kte kene mintak izin dengan Allah bukan dengan cikgu or lecturer.. Tapi apa yang kita blajar kat sekolah tu adalah manners eh.. So the question is , macam mana kita nak minta izin kat Allah.. Cara die, sebelum kita nak lakukan sesuatu kita kene mulakan dengan "Bismillah".. So even nak tidur pun kte kene baca bismillah.. Dengan cara ini iman kita akan bertambah kuat and kita akan bertambah yakin dengan apa yang kita lakukan.. 



Okay selain kita minta izin kepada Allah dengan nikmat yang diberi, kita kene berterima kasih dekat Allah atas nikmat yang tak pernah putus Allah berikan kepada kita.. Masa dekat orientasi tu, Abu Faiz ade bagi kteorang ayat macam mane nak berterima kasih kat Allah.. Ayat die macam ni "Alhamdulillah, Terima Kasih Ya Allah ".. Hmm macam panjang lah pulak.. So up to you guys nak berterima kasih macam mana asalkan niat tu betul.. Seriously aku cakap klau korang selalu amalkan benda ni, korang akan rasa tenang je.. Bukan nak cakap aku dah buat semua benda ni.. Aku pun still in progress lagi.. So kte sama sama amalkan benda macam ni..





Assalamualaikum :)

P/S : Entry ni just saje saje aku buat untuk mengisi masa lapang yang tersangat lapang ni.. Tak ada niat lain tahu :)


new past